
Fietslogistiek explodeert in België: +70% meer pakketten geleverd in 2024

Deze publicatie valt samen met de derde editie van het evenement Route33 (1), dat vandaag, 2 december, om 9 uur in Anderlecht Expo zal plaatsvinden. Het evenement wordt bijgewoond door de Minister van Mobiliteit, Klimaat en Ecologische Transitie, Jean-Luc Crucke, evenals tal van vertegenwoordigers uit de sector. Deze Barometer belicht de spectaculaire groei van fietslogistiek in België: een sector die zich positioneert als een van de pijlers van de transitie naar een duurzamere, efficiëntere en veerkrachtige logistiek.
In 2024 heeft 76,08% (2) van de Belgen online aankopen gedaan (tegenover 71,76% het Europees gemiddelde). In Brussel hebben automobilisten 118 uur verloren in files, waardoor de stad tot de drie meest met verkeer dichtslibbende steden van Europa behoort (3). Omdat stedelijke ruimte beperkt is, moeten steden oplossingen vinden om hun centra te ontlasten en tegelijkertijd te voldoen aan de groeiende vraag naar leveringen.
In deze context profileert fietslogistiek zich als een strategische oplossing: het maakt snelle, efficiënte en duurzame leveringen mogelijk, terwijl congestie en milieu-impact worden verminderd.

2024: een jaar van recordgroei voor fietslogistiek
In 2024 zet de sector zijn sterke groei door:
● 5,2 miljoen pakketten geleverd in 2024, tegenover 3 miljoen in 2023 – een stijging van +70% in één jaar.
● 6.200 banen in fietslogistiek (exclusief platformeconomie).
● 10.700.000 km afgelegd met de fiets, +30% ten opzichte van 2023.
De cijfers laten zien dat de sector steeds professioneler wordt en dat cargofietsen door de last mile-spelers breed worden toegepast.
Brussel blijft de regio met de meeste fiets leveringen in België, goed voor 57% van het nationale totaal, gevolgd door Vlaanderen (37%) en Wallonië (6%).
Wat onthult de Barometer 2025?
Deze nieuwe editie analyseert:
● De context van de last mile, de uitdagingen en impact,
● De evolutie van fietslogistiek in België en de betrokken actoren,
● Materiaal, uitrusting en regelgeving,
● Aanbevelingen voor de ontwikkeling van de sector.
De last mile, kort in afstand maar zwaar in impact, combineert complexe logistiek, sociale uitdagingen, economische druk en grote milieu-uitdagingen.
Fietslogistiek: een concreet hefboom voor stedelijke logistiek
Cargofietsen bewijzen hun waarde als efficiënte oplossing in steden: sneller, flexibeler, stiller, milieuvriendelijk en perfect afgestemd op stedelijke dichtheid. Gespecialiseerde operators en gemengde vervoerders integreren cargofietsen in hun logistieke strategieën en erkennen hun prestaties en complementariteit met bestelwagens en/of elektrische voertuigen. Hoewel fietslogistiek al een groeiend aandeel van de stedelijke distributie uitmaakt, blijft het potentieel nog grotendeels onbenut.
Verklaringen
Jean-Luc Crucke, Minister van Mobiliteit, Klimaat en Ecologische Transitie, verklaart :
“Als federaal minister van Mobiliteit en Klimaat steun ik de ontwikkeling van fietslogistiek volledig. Deze sector versnelt de decarbonisatie van onze mobiliteit en heeft een positief effect op de economie. Fietslogistiek belichaamt ‘econologie’, omdat ze ecologische efficiëntie en economische dynamiek combineert in een stedelijke context.”
“In 2026 zal het tweede actieplan voor de promotie van de fiets de ontwikkeling van fietslogistiek ondersteunen. De toename van het aantal leveringen van goederen en diensten per fiets zal onvermijdelijk maatregelen vereisen die de concurrentiepositie van de sector versterken om de ambitieuze doelstellingen van route33 te bereiken.”
Philippe Van de Casteele, General Manager van de BCLF, benadrukt:
“Fietslogistiek vervult vandaag een duidelijke operationele behoefte: stedelijke leveringen efficiënter maken, wat de voortdurende toename van pakketten geleverd met cargofietsen bewijst.”
“De decarbonisatiedoelstellingen van transport zullen de last mile ingrijpend veranderen, met fietslogistiek als cruciale speler. Het is daarom essentieel dat de sector erkend wordt als sleutelspeler in de stedelijke logistiek van morgen, zodat zijn volledige potentieel kan bijdragen aan efficiëntere, menselijkere en duurzamere steden.”
Het Route33-evenement
De editie van 2025 brengt het ecosysteem van fietslogistiek in België samen: operatoren, experts, klanten, steden, cargofietsproducenten, onderzoekers en beleidsmakers. De deelnemers krijgen de kans het gebruikte materiaal te bekijken, dat een realistisch beeld van de praktijk biedt. Dankzij de nabijheid van logistieke hubs van fietslogistiek-operatoren, kunnen de deelnemers live de operaties van fietslogistiek observeren, waardoor een duidelijk beeld van de praktijk ontstaat.
Kijk hier de volledige ‘Cycle Logistics Barometer 2024‘ op de website van de BCLF.
Presentatie van Philippe van de Casteele op het ICBF 2025: Bike vs. Van – Transforming Urban Deliveries in Belgium – how data shows cargo bikes outperforming vans
Contacten
Philippe Van de Casteele – philippe.vdc@bclf.be – +32 477 87 06 28 (FR)
Marie Pitz – marie@bclf.be – +32 468 43 74 61 (NL)
1 De naam “Route33” verwijst naar het grote potentieel van fietslogistiek: 33% van de verplaatsingen
in de stad voor de levering van goederen en diensten gebeurt met de fiets.
2 Huishoudens en elektronische handel: Enquête over het gebruik van ICT en e-handel in bedrijven
(2024), FOD Economie – Algemene Directie Statistiek – Statistics Belgium, Eurostat (2025)
3 https://www.tomtom.com/traffic-index/about/ : Verloren tijd tijdens de spitsuren op jaarbasis.