Fiets als banenmotor

Fiets als banenmotor

krant-Jos-Gelderlander-500px

Door Jacqueline van Ginneken, De Gelderlander, maart 2014.

Fiets als banenmotor

Fiets als banenmotor

 

Tweeduizend banen met de fiets in tien jaar tijd. Dat kán, weet Jos Sluijsmans zeker

De Nijmegenaar van Fietsdiensten.nl noemt zich fietsondernemer en – liefhebber en cycling consultant. „Een voorbeeld: een servicecentrum in de stad waar mensen hun elektrische fiets kunnen parkeren. Met een oplaadpunt. Dat moet een stalling van hoge kwaliteit zijn, dichtbij de winkels, waar je bijvoorbeeld koffie kan krijgen. Want ik hoor van veel mensen dat ze met hun oude stadsbarrel naar het centrum gaan omdat ze hun e-bike niet in de reguliere stallingen willen zetten. Te kwetsbaar.”

 

Maar Nijmegen en de regio kent al heel veel fietsinitiatieven.

 

Sluijsmans is geen believer, hij baseert zijn banenplan op wat hij ziet, op wat er al is. Hij heeft alle fietsinitiatieven eens op een rijtje gezet, het zijn negen a-viertjes vol. Van fietskoeriers, framebouwers, meerpersoonsfietsen en mountainbike-clinics tot design fietsrekken. „Vaak weten ze niet van elkaars bestaan. Maar als je die ondernemers met elkaar in contact brengt, ontstaan er nieuwe banen.”

 

Hij schudt de plannen zo uit zijn mouw: „Bij die fietsstalling voor elektrische fietsen kun je ook een depot maken voor pakketjes die mensen bij webwinkels hebben besteld. En een sanitaire voorziening.”

 

En dan heeft hij het nog niet over de vele Nijmeegse bedrijfjes die zich richten op toerisme en recreatie, zoals fietsmuseum Velorama en de Liberation Route. En sport, van Heimwee naar Nijmegen, Groesbeeks Gruwelijkste, de Ronde van Nijmegen en andere toertochten.

 

Nijmegen is kortom een velocity, constateert Sluijsmans. Hij wijst op de gezondheidsinstellingen die zich bezighouden met het thema fietsen. Hij noemt neuroloog Bas Bloem als voorbeeld, Bloem doet onderzoek naar effecten van fietsen voor Parkinsonpatiënten. „Voor veel doelgroepen valt veel winst te halen met aangepaste fietsen.”

 

Hij toont de loopfiets van Barbara Alink, de Alinker, die ze deze week in Nijmegen showde. De coole loopfiets ziet Alink als een alternatief voor de rollator. Op het internationale Cargo Bike Festival in Nijmegen, op 12 en 13 april. zal een prototype van de Alinker te zien zijn.

 

Op negen a-viertjes heeft Jos Sluijsmans een inventarisatie gemaakt van alle fietsondernemingen en fietsinitiatieven in Nijmegen. „Er zijn zoveel raakpunten.”

 

Om die tweeduizend banen ook daadwerkelijk te realiseren, pleit hij voor de komst van een ‘fietsmakelaar’. Een man of vrouw die ondernemers en hun initiatieven aan elkaar koppelt. „Binnen één tot anderhalf jaar zullen er twintig banen bijkomen. Binnen drie tot vijf jaar tweehonderd banen en binnen acht tot tien jaar tweeduizend banen.” Zijn plan, zegt hij, „,moet nu ergens landen. Probeer je het niet, dan gebeurt er niks.”

 

Door Jacqueline van Ginneken, De Gelderlander, maart 2014.

Comments are closed.