Interview met Dick van de Steeg van Battery Control Europe

Battery Control Europe (BCE) is ontstaan vanuit noodzaak én de passie voor fietsen van de oprichters Dick van de Steeg, Nick Akkerman en Rene van Wijngaarden. Van de Steeg en Van Wijngaarden werkten jarenlang voor Accell Group Nederland, producent van onder andere Batavus- en Sparta-fietsen, waar zij steeds hetzelfde euvel voorbij zag komen: kapotte fietsaccu’s. Vaak waren deze accu’s volledig door ontploffing afgebrand, iets waar veel giftige gassen bij vrijkomen. Van de Steeg, Van Wijngaarden en Akkerman, (de laatste heeft veel ervaring met technisch textiel), bedachten: dit is niet alleen slecht voor de mens, maar ook voor de fietsenbranche. Daarom richtten zij Battery Control Europe op, om branden van fietsaccu’s te voorkomen en in te perken.

Van de Steeg en beide andere ondernemers gingen 2 jaar lang doordacht te werk voor ze in 2021 hun eerste product voor accubescherming op de markt brachten. In de eerste twee jaren begonnen ze met een marktonderzoek naar het hoe, waarom en wanneer van accubranden. Vervolgens namen ze contact op met verzekeraar Nationale-Nederlanden, en lieten ze in het hele traject zeventig accu’s ontploffen door er in de beginfase een spijker in te slaan, later lieten ze de accu ontbranden via een overlaadtest. Het leidde tot een tas waar consumenten een accu in konden bewaren. Maar dit bleek niet goed genoeg.

Als ervaren, technisch onderlegde fietsfans en -handelaren zagen ze constant verbeterpunten. Zo hebben ze een locker getest, zo een die op scholen wordt gebruikt, maar die bleek niet bestand tegen een accubrand. Uiteindelijk ontwikkelde ze een buis waarmee het vuur, de temperatuur en de giftige explosiegassen mee onder controle blijven. Hiermee was de Battery-box, een beschermde laadomgeving voor fietsaccu’s, een feit.

Inmiddels heeft Battery Control Europe de Fiets Innovatie Award 2022 van de RAI vereniging gewonnen, kozen Domino’s Pizza winkels voor Battery-boxen voor hun elektrische bezorgfietsen, startte BCE een samenwerking met Thuisbezorgd en werken ze samen met de NS Stations aan de introductie van de OV E-bikes. Dit is volgens Van de Steeg pas het begin, want het doel is om met Battery Control Europe dé autoriteit te worden op het gebied van veiligheid voor fietsaccu’s, niet alleen door de juiste producten te ontwikkelen, maar ook door voorlichting en uitleg. Haalbaar en betaalbaar is hierbij het devies, maar dit mag nooit ten koste gaan van kwaliteit: Battery Control Europe blijft zich ontwikkelen. Immers: Your safety is our #1 priority!

Interview: Monica Preller