Boekrecensie: Op díe fiets

Door Anda Schippers

‘Fietsen is gelúk’, zo begint Wim de Jong zijn boek Op díe fiets. Daar kunnen we het natuurlijk alleen maar mee eens zijn. Het is een aantrekkelijk boek vol verhalen van en over fietsen, fietsers en fietsroutes in alle soorten en maten, voorzien van mooie foto’s en allerlei handige en gevarieerde tips.

Thema’s

Het boek is opgebouwd rond zes thema’s: de finish; de stad; fietsendokters; het groen; gezelschap en weer en wind. Bij elk thema horen fietsroutes. Een deel daarvan heeft De Jong zelf gefietst. Hij beschrijft zijn ervaringen en geeft tips voor onderweg. Daarnaast laat hij anderen aan het woord die bepaalde routes gedaan hebben, alleen of in gezelschap (van ‘jongverliefden’ en ‘kleine kinderen’ tot aan ‘je ma’ en ‘je ex’). Er komen schrijvers aan het woord als Bert Wagendorp, inwoners van steden als Antwerpen, Berlijn en New York, fietsendokters als Arthur Wieffering en Paul Posse, de stoere fietsforens Monique Landman en nog veel en veel meer. Ook bevat het boek adressen van fietsenwinkels, overnachtingsadressen en informatie over routes en wedstrijden. De routes die besproken worden, variëren van routes door diverse grote steden, door Nederland en door België tot routes naar Rome en Santiago de Compostela.

Jammer

De Jong schrijft heel prettig en leesbaar. Het enige wat echt stoort, is zijn hier en daar wel erg oudbakken kijk op de wereld. Zoals zijn vergelijking van Rotterdam met een vrouw van het ‘hard to get-type (…) die zich heus niet aan je zal geven als je niet eerst een eeuwigheid je best voor d’r hebt gedaan’ en van Amsterdam met ‘een ouwe madame’ bij wie ‘toeristen en provincialen al meteen na een halfuurtje op schoot mogen en ook tegelijkertijd onder haar rokken.’ Kom op Wim, wat een seksistische en ouwelullerige stereotypering van vrouwen.

Fijn boek

Hoewel we natuurlijk best iets meer aandacht voor de bak- en transportfiets hadden willen zien, die slechts sporadisch opduikt, is dit een behoorlijk compleet boek voor iedereen die van fietsen houdt in de dubbele zin van het woord, en zich wil laten inspireren door het enthousiasme van medeliefhebbers.

Wim de Jong, Op díe fiets. Routes, verhalen, fietsers, Mo’media, 2017