Fietsen is goed voor iedereen, dus ook voor mensen met een fysieke beperking. Het levert niet alleen zelfstandigheid en een gevoel van vrijheid op, maar ook gezondheidswinst. Om fietsen voor zoveel mogelijk mensen mogelijk te maken, zijn echter aanpassingen aan de fietsenstalling nodig. Voor dat laatste hebben we hier de belangrijkste vereisten op een rij gezet. Hou daarbij in het achterhoofd dat een (om te beginnen) niet-perfecte plek altijd nog beter is dan helemaal geen speciale fietsparkeerplaats voor mensen met een handicap. Heb je tips of aanvullingen, laat het ons weten!

VOORBEREIDING
Betrek mensen uit de doelgroep bij het realiseren van aangepaste fietsparkeervoorzieningen. Potentiële gebruikers weten vaak het beste welke specifieke aanpassingen noodzakelijk zijn om gebruik te kunnen maken van de voorzieningen. Elke mens is anders en wat in het algemeen een goede aanpassing lijkt te zijn, kan in de praktijk juist een belemmering vormen.
TOEGANG EN LOCATIE
- Bij een gebouw moeten de parkeerplekken ofwel direct naast de ingang liggen, ofwel naast een ruime lift naar een ondergrondse stalling. Niet iedereen die kan fietsen, kan ook lopen. Bij toegang d.m.v. een helling moet de helling heel flauw zijn.
- Bij fietsparkeerplaatsen buiten is een afdakje heel welkom.
INRICHTING
- Parkeerplekken moeten breed zijn (minimaal 1,5 m), zodat de gebruiker bijvoorbeeld een krukje kan uitklappen om zittend de fiets af te sluiten en spullen uit fietstas of bak te halen.
- Ook rondom de parkeerplek moet voldoende plek zijn de fiets voor- en achteruit te rijden. Aangepaste fietsen zijn vaak te zwaar om op te tillen. Er is dus manoeuvreer-ruimte nodig.
- Een verticale stang om de fiets met een ketting aan vast te kunnen maken blijkt in de praktijk het handigst; beter dan een paar metalen ringen..
- De parkeerplekken moeten duidelijk gemarkeerd en omlijnd zijn. Het moet direct duidelijk zijn dat deze plaatsen gereserveerd zijn voor fietsers met een fysieke beperking.
- Een pictogram van een rolstoel geeft aan dat het een gereserveerde plek voor gehandicapten betreft. In de praktijk is gebleken dat mensen met een driewielfiets dit niet altijd herkennen als een plek waar zij mogen parkeren. Een pictogram van een driewielfiets is er inmiddels ook (zie hieronder). Een pictogram voor een aankoppel-handbike is er nog niet. Dit moet nog ontworpen worden.
Door de doelgroep wordt aanbevolen om de pictogram van een statische rolstoeler te vervangen door een pictogram van een actieve rolstoeler.
Op campus Heyendaal in Nijmegen komen een twintigtal aangepaste fietsparkeerplekken. Er is een eigen pictogram van een “P” met een driewielfiets ontworpen.
Dit bord is te bestellen via Mario Niels van BTN Traffic in Elst.
- De fietsparkeerplaatsen moeten worden gecontroleerd op verkeerd geparkeerde fietsen. Voor het recht om op deze plekken te staan kan een speciale badge worden uitgereikt of aangevraagd.
EXTRA AANDACHTSPUNTEN
- Ideaal zijn parkeerplekken die de gebruiker kan verlaten zonder te hoeven keren.
- Het is handig om bewegwijzering te plaatsen op ooghoogte van gebruikers van trikes, ligfietsen, bakfietsen en andere aangepaste fietsen. Bordjes moeten een groot lettertype hebben de voorkeur, zodat ook slechtzienden ze goed kunnen zien, en de stalling moet helder verlicht zijn.
- Bij openbare gelegenheden moet in principe ook een hulppunt aanwezig zijn voor dove en slechthorende mensen.

Zie ook: “Nijmegen: reserved bike parking for people with reduced mobility