
Op 26 maart 2025 heeft de gemeenteraad van Renkum de Mobiliteitsvisie voor de gemeente goedgekeurd. Deze visie is de basis voor het mobiliteitsbeleid van Renkum, met twee krachtige uitgangspunten:
➡️Elk kind heeft het recht om vanaf 8 jaar zelfstandig naar school te gaan.
➡️Iedereen verdient de kans om op een waardige manier oud te worden in de gemeente Renkum.
De speerpunten van dit mensgerichte beleid zijn regionale samenwerking, eerlijke mobiliteit, bescherming van kwetsbare verkeersdeelnemers, en de focus op lopen, fietsen, openbaar vervoer en deelmobiliteit. De auto krijgt een minder prominente rol. Daarnaast wordt volop ingezet op de actieve betrokkenheid van inwoners en andere belanghebbenden.
Een mobiliteitsbeleid dat elk kind vanaf 8 jaar de mogelijkheid biedt om zelfstandig naar school, sport, cultuur en winkels te gaan, en dat ouderen en mensen met een beperking ondersteunt om met waardigheid en vrijheid in onze gemeente oud te worden.
De traditionele ingenieursbenadering laten de gemeente Renkum los, omdat ze merken dat mensen met de oplossingen die hieruit voortkomen letterlijk en figuurlijk vastlopen. Ze gaan dan ook samen met de samenleving leren en experimenteren om te ontdekken wat wel en niet werkt.
In het mobiliteitsbeleid stelt Renkum dan ook eerst de mens centraal en vervolgens het verkeerssysteem. Zij zien een duidelijke link tussen welzijn, leefomgeving en hun manier van vervoer. Verkeer en verkeersveiligheid zijn niet alleen technische of beleidskwesties, maar heeft een nadrukkelijke relatie met mensen.
Kinderen hebben het recht om vanaf 8 jaar zelfstandig naar school, naar de sportclub of cultuuractiviteiten te kunnen gaan
Het Internationaal Verdrag inzake de Rechten van het Kind (20 november 1989 aangenomen door de Algemene Vergadering van de VN), dat als doel heeft het waarborgen van de rechten en het welzijn van alle kinderen, is voor mobiliteitsbeleid van de gemeente Renkum een belangrijk vertrekpunt. Verschillende artikelen hiervan geven richting:
o Artikel 6: Recht op leven, overleven en ontwikkeling
o Artikel 24: Recht op gezondheidszorg en veiligheid
o Artikel 27: Recht op een adequate levensstandaard
o Artikel 28 en 31: Recht op onderwijs en spel
Toegepast op verkeer betekent dit dat Renkum wil dat kinderen vanaf 8 jaar zelfstandig naar school, sport, cultuur, winkels kunnen gaan. Kinderen hebben het recht om veilig naar school of speelplekken te kunnen gaan en in veilige omgevingen te zijn, bijvoorbeeld verkeersvrije, veilige speelruimtes en schoolomgevingen. Mobiliteit is geen doel, maar een middel om op een gezonde, veilige manier zich te kunnen ontwikkelen en vormen. De gemeente wil kinderen hierin betrekken. Zij hebben het recht om gehoord te worden. Zij worden uitgenodigd om mee te denken in beslissingen die hun veiligheid in het verkeer en leven in een schone, gezonde, duurzame leefomgeving beïnvloeden.
VN-Verdrag Rechten van Personen met een Handicap
Een ander belangrijk vertrekpunt voor het mobiliteitsbeleid is het VN-Verdrag inzake de Rechten van Personen met een Handicap, in het bijzonder Artikel 20 hiervan dat op mobiliteit ingaat. Belangrijke grondbeginselen van dit verdrag zijn autonomie (zelfstandigheid), gelijkheid en participatie. Het verdrag bepaalt onder andere dat mensen met een beperking het recht hebben om zelfstandig te wonen, naar school te gaan, het openbaar vervoer te gebruiken of aan het werk te zijn, deel te nemen aan het maatschappelijke leven. Toegankelijkheid is een kernprincipe van het verdrag en wordt als een fundamenteel recht beschouwd. Het vereist dat de fysieke en virtuele omgeving, inclusief vervoerssystemen, toegankelijk zijn voor mensen met een handicap. Wij willen dat de infrastructuur, zoals wegen, voetpaden, openbaar vervoer en verkeersvoorzieningen (zoals verkeersborden en stoplichten), zodanig zijn ontworpen en aangepast dat ze bereikbaar en veilig zijn voor mensen met verschillende beperkingen, waaronder mobiliteitsbeperkingen (rolstoelgebruikers, ouderen, mensen met visuele of gehoorbeperkingen).
Artikel 21 van dit Verdrag gaat in op vrijheid van meningsuiting en informatie. Wij gaan dan ook mensen met beperkingen mogelijkheden bieden om mee te denken in beslissingen die hun veiligheid in het verkeer en leven beïnvloeden. Hierbij gaan we bovendien vervoersongemakken die zij binnen onze gemeente ervaren systematisch in kaart brengen.
Principes van de VN voor Ouderen (1991)
Een derde belangrijk vertrekpunt voor het mobiliteitsbeleid zijn de Principes van de VN voor Ouderen. Deze principes stellen dat ouderen recht hebben op een veilige, toegankelijke en comfortabele omgeving. Dit omvat het recht op toegang tot vervoer dat hen in staat stelt om deel te nemen aan het maatschappelijk leven. Ouderen en mensen met een beperking hebben recht op mobiliteit, omdat dit essentieel is voor hun sociale, mentale en fysieke welzijn. Wij willen zorgen voor toegankelijke en veilige vervoersmogelijkheden die hen in staat stellen actief deel te nemen aan de samenleving, hun onafhankelijkheid te behouden en hun kwaliteit van leven te behouden of te verbeteren.
Joa Maouche – Wethouder Verkeer & Vervoer / Christian Ratering – Adviseur, onderzoeker en beleidsmaker
Kijk hier voor de gehele Mobiliteitsvisie van de gemeente Renkum
Article of the Urban Cycling Institute in English: “Renkum’s Bold Step Towards People-oriented Mobility“