Gaat de OV-fiets de NS redden?

‘NS pas in 2025 terug op niveau van 2019’ en ‘NS wordt kleiner, dat kan niet anders’ kopten respectievelijk De Volksrant en NRC op 23 mei 2020. Als gevolg van de anderhalvemetermaatregelen zal de NS nog maar 40 procent van de beschikbare capaciteit kunnen gebruiken.

 

Verder zal het woon-werkverkeer veranderen. Naar verwachting zullen veel meer mensen dan nu thuis blijven werken en er zullen ook meer mensen (tijdelijk) zonder baan komen te zitten. Die zullen dus ook minder frequent reizen. Het CBS voorziet een economische krimp van 10 procent. Mensen zullen meer in hun eigen woonomgeving verblijven en ‘reizen’.

 

Op dit moment blijft 80 procent van de OV-fietsen in de stalling.

 

Toch zie ik juist in de OV-fietsen mogelijkheden voor een nieuw verdienmodel voor de NS. Juist vanwege minder gebruik van het OV en het feit dat meer mensen thuiswerken, is er meer behoefte aan een meer gevarieerd deelvervoer op meerdere plaatsen in de stad. De OV-fiets werd tot nu toe vooral ingezet als aanvullend ketenvervoer, maar het biedt geweldige mogelijkheden in steden.

 

Naast gewone fietsen kan het aanbod uitgebreid worden met OV-kinderfietsen, OV-bakfietsen, OV-driewielfietsen, OV-tandems, OV-fietstaxi’s en op den duur misschien zelfs wel OV-velomobielen.

 

Op dit moment zijn er OV-fietsen verkrijgbaar op bijna 300 locaties, met name NS-stations, maar ook enkele busstations en metrostations. Er zouden veel meer locaties moeten komen. Bijvoorbeeld ook bij eHUBS, Mobipunten, P + R locaties, op universiteitscampussen, bij winkelcentra en gemeentehuizen horen OV-fietsen beschikbaar te zijn.

 

De fiets zou zomaar de redding voor de NS kunnen zijn!