Velosofie – column van Henk van Houtum

In elke stad waar ik kom, fiets ik. Ook als ik in het buitenland ben. En als ik niet mijn eigen fiets mee kan nemen, huur ik er één. Heerlijk ontspannend en onafhankelijk jezelf een weg banen. Met kaart en tweewieler.Noem het een velosofie. Ik fiets, dus ik ben. Zoiets. Ik stop waar ik wil stoppen, zwaai naar de toeristenhordes, en ben voor even zelf een inwoner van de vreemde stad. Behalve een transportmiddel is de fiets dan ook een perfect recreatiemiddel en integratiemiddel. En het is vele malen goedkoper, gezonder, en duurzamer dan welk ander vervoermiddel dan ook. En het houdt een stad ook nog eens bereikbaar.

 

Vele grote internationale steden hebben dan ook de kracht van het fietsen ontdekt. Tal van verhuurbedrijfjes steken zelfs in typische autosteden als Parijs, Londen en Barcelona inmiddels de kop op. Wat een kans voor de fietsindustrie in Nederland. Want internationaal kijkt men maar wat jaloers naar het gebruik van en de kennis over de fietsinfrastructuur in Nederland.

 

En het moet gezegd, Nijmegen lijkt die kans te zien. Want het broeit in de stad. Zo is er een stedelijk fietscentrum opgericht door enthousiaste fietsondernemers, zijn er fietskoeriersdiensten, worden er boeiende mobiliteitsdebatten georganiseerd, en rijden er inmiddels tal van originele, nieuwe fietsen in de stad van bakfiets tot velomobiel. En dat komt allemaal bovenop ons internationaal unieke fietsmuseum, het Velorama. En ook de gemeente en stadsregio pakken door. Eerder al maakte Nijmegen een fraaie Snelbinder naar Lent een snelroute naar station Heyendaal. Maar sinds kort is er ook een snelle route naar Beuningen. Deels volgt dit pad het oude goederenspoorlijntje dat niet meer gebruikt werd. Letterlijk recycling dus. Maar daar blijft het niet bij. Er komt volgende jaar een snelfietspad naar Arnhem en er wordt ook gesproken over een snelfietsroute naar Cuijk. Nu nog een mooi pad naar Kleef zou ik zeggen en dan is de cirkel rond. En als we dan toch over de grens gaan, waarom zouden we dan niet onze fietskennis internationaal verder te gelde maken? Veel drukke en sterk bevuilde autosteden op de wereld willen wel, maar ze durven niet of kunnen niet.

 

Nijmegen kan school maken. Initiatief zoekt nu nog naar nemer. Wie doet er mee? Vergeet het Groningse aardgas en de dure Arabische benzine, Nijmegen trapt zich een weg uit de crisis door een eigen Cycle-Consultancy. Een Nijmeegse Velosofie. Geschikt voor welke stad dan ook.

 

Deze column is gepubliceerd in ‘de Gelderlander’ van 16 februari 2013 en opgenomen in deze rubriek met toestemming van de auteur.

velosofie-Henk van Houtum