Afgelopen zondag en maandag, 9 en 10 februari, was ik op het B2B Festival in de Brabanthallen in Den Bosch; 160 stands en meer dan 4000 bezoekers, met name fietsprofessionals uit de vakhandel.
Een van de dingen die opviel was dat veel bekende en minder bekende merken een longtail cargo bike in hun assortiment hadden opgenomen. Uit de gesprekken bleek dat er hoge verwachtingen zijn voor dit type fiets in het komende seizoen. In Vlaanderen worden al een tijdje meer longtails verkocht dan bakfietsen. Maar Nederland is een echt bakfietsenland en de introductie van de longtail verloopt hier wat moeizamer dan in België.
Ik moest terugdenken aan de tijd waarin ik met mijn werkzaamheden in de fietsbranche begon. Ik hield mij vooral bezig met niet-gangbare fietsen – bijzonder design, nieuwe materialen, afwijkende aandrijfsystemen – en ik was ook toen al, in 2005 of 2006, erg gecharmeerd van de fietsen van Xtracycle en Yuba Mundo: robuuste fietsen met verlengde achterdragers. Ik wist toen nog niet dat ze ‘longtail’ heetten. De eerste longtails kwamen uit de Verenigde Staten. Ik gebruikte er twee zelf voor bezorgingen en marketingactiviteiten en heb er in die tijd ook een aantal verkocht, maar het liep niet echt storm en ik ben ook geen verkoper, dus dan houdt het snel op.
Een mooie Amerikaanse film/documentaire over de opkomst en het gebruik van longtails in Amerika is Motherload van Liz Canning. In 2014 zijn hiervoor nog opnamen gemaakt op het International Cargo Bike Festival in Nijmegen. De film zou toen nog Less Car, More Cargo gaan heten, maar dat is anders gelopen en er zijn ook maar weinig opnamen uit Nijmegen in de uiteindelijke versie van Motherload terecht gekomen.
Het is erg leuk om te zien dat er nu zoveel soorten longtails op de markt komen. Door de elektrificatie van de fietsenbranche zijn ze ook een stuk aantrekkelijker geworden, want zonder elektrische ondersteuning en met veel vracht waren het wel zware fietsen.

Vorig jaar al, in 2024, werd de Centurion Vario (de longtail van Merida) Cargobike van het Jaar 2024 bij de jaarlijkse Fiets Awards-verkiezing van de RAI Vereniging. Ik ben benieuwd naar welke fiets de Cargobike van het jaar 2025 gaat worden, maar er is best een grote kans dat het weer een longtail zal worden.
Voor het komende International Cargo Bike Festival, op 13 en 14 oktober in het Beatrixgebouw van de Jaarbeurs in Utrecht verwachten we veel exposanten met longtails in hun assortiment. Het ‘Exhibitor Pack 2025’ staat online op de ICBF website.
Jos Sluijsmans, Nijmegen, 13-02-2025