Van niche naar noodzaak

Van niche naar noodzaak: internationale deelnemers ontmoeten elkaar op ICBF 2025 om de toekomst van de bak- en vrachtfiets te bespreken

Intieme sfeer en verschuiving van de focus naar professionele bezoekers op het succesvolle International Cargo Bike Festival in Utrecht.

Jaarbeurs, Utrecht, Nederland – 13-14 oktober 2025

Bij de ICBF Shop. Foto: Sanne Paul

Ondanks de tegenwind in de sector blikken de organisatoren van het International Cargo Bike Festival (ICBF) terug op een zeer productieve editie 2025, waarin de bakfiets- en fietslogistiekindustrie zich in Utrecht verzamelde. Exposanten, sprekers en bezoekers van over de hele wereld kwamen kennis delen, ontwerpen tonen en prangende vragen over de groei van de sector bespreken en beantwoorden. Het evenement trok zo’n 800 bezoekers verspreid over twee dagen. Deelnemers konden dankzij het veelgebruikte netwerkplatform Conversation Starter van tevoren een-op-eengesprekken plannen.

Van niche naar noodzaak

Het belangrijkste inzicht van ICBF 2025 was misschien wel de groeiende consensus in de cargo-bikebranche dat de sector zich ontwikkeld heeft van niche naar noodzaak. Bak- en vrachtfietsen zijn niet langer een ‘groen’ alternatief, maar een kernelement in de stadslogistiek van nu en van de toekomst. Niet alleen voor persoonlijk gebruik en last-milebezorging, maar ook voor een hele reeks andere toepassingen, zoals onderhoudsdiensten, dienstverlening en zelfs rampenbestrijding.

Clorofilla, Foto: Sanne Paul

De opkomst van zero-emissiezones stimuleert technische innovaties op het gebied van capaciteitsproblemen, energie en fleet management. De ICBF-exposanten presenteerden oplossingen die direct inspelen op deze vraag. Tegelijkertijd lieten ze een sector zien die zich ontwikkelt, met slimme, toepassingsgerichte technologie voorop, en met robuuste producten en componenten die zijn ontworpen voor intensief gebruik. Bezoekers konden dit zelf testen op het ICBF-testcircuit.

Boeiend programma

Zoals gebruikelijk werd op het ICBF een gevarieerd aanbod aan onderwerpen gepresenteerd door sprekers vanuit de hele wereld. Daarnaast waren er filmvertoningen en dynamische sessies met pitches van ICBF-exposanten. Op maandag was het ICBF gastheer van de Dutch Mobility Summit. Daar werden, onder leiding van Henk Swarttouw (voorzitter van de European Cyclists’ Federation), onderwerpen rond (bak)fietsen en mobiliteit aangekaart door voornamelijk Europese sprekers, onder wie Pim de Weerd van ASML.

Sahabi Arouna van FOLD en moderator Arieke van Liere. Foto: Sanne Paul

Dinsdag stond er een internationalere groep op het podium, onder wie drie sprekers uit Afrika, die projecten uit Mali, Nigeria en Zuid-Afrika presenteerden.

Onder de energieke leiding van Chris Bruntlett van de Dutch Cycling Embassy en changemaker Arieke van Liere werden door sprekers van onder andere de Belgische en Duitse brancheorganisaties en LEVA-EU onderwerpen rond fietslogistiek, regelgeving en normstelling aangekaart.

Toegewijd publiek, impactvolle interacties

‘Onze beslissing om in 2024 terug te keren als een opzichzelfstaand evenement blijft vruchten afwerpen, en onze nieuwe focus op professionele bezoekers in 2025 heeft daar alleen maar aan bijgedragen’, aldus Jos Sluijsmans, directeur van ICBF. ‘We hoorden van talloze exposanten dat de kwaliteit van de gesprekken uitzonderlijk hoog was en direct geleid heeft tot nieuwe partnerschappen en verkopen. En exposanten spraken niet alleen met professionele bezoekers, maar ook met elkaar, wat net zo belangrijk is. Het ICBF fungeert ook als het cruciale jaarlijkse contactpunt voor beleidsmakers om direct in contact te komen met de fabrikanten en logistieke dienstverleners die momenteel onze steden hervormen. We zien het als onze taak om die essentiële, oplossingsgerichte gesprekken te faciliteren.’

De presentaties worden opgenomen door Bart Buerman met zijn Broadcast Bike. Foto: Sanne Paul

‘De energie was dit jaar voelbaar, gedreven door echte uitdagingen en oplossingen’, voegt ICBF-medeorganisator Tom Parr toe. ‘Deelnemers aan ICBF 2025 keken niet alleen naar fietsen; ze keken ook naar tools om verandering teweeg te brengen in hun steden. Fabrikanten, wagenparkbeheerders, fietslogistiekbedrijven, beleidsmakers en noem maar op: ze zijn niet bezig met de vraag óf bakfietsen een rol zullen spelen in de mobiliteit van de toekomst, maar hóé ze de bakfietsrevolutie kunnen ondersteunen. Dat is een fundamenteel andere en impactvollere discussie. Wat ik nu zie, is een alliantie van groepen die klaar staat om te lobbyen voor cruciale verandering.’

Alle sessies van ICBF 2025 worden de komende tijd geüpload naar het ICBF-YouTubekanaal. Ook worden de data en locatie voor het ICBF 2026 binnenkort bekendgemaakt.