De elektrische vrachtfiets, de Fulpra L1, heeft een Erkenning Goed Industrieel Ontwerp gekregen. De vrachtfiets, ontworpen door industrieel ontwerpbureau Dynteq, wordt door Fulpra geproduceerd en op de markt gebracht. De Fulpra L1 is de eerste elektrische vrachtfiets met een RDW-typegoedkeuring en een Europese goedkeuring in de L1e-A categorie voor lichte elektrische voertuigen. De fiets combineert een robuuste constructie, een vermogen van 1.000 Watt en een netto laadvermogen van 350 kilo met een slim ergonomisch ontwerp, dat het werk van bezorgdiensten en servicedienstverleners in binnensteden vergemakkelijkt.
De Erkenning Goed Industrieel Ontwerp (GIO) wordt al sinds 1985 uitgereikt. De erkenning is een kwaliteitsstempel voor goed vakmanschap en een middel om het belang van professioneel productontwerp uit te lichten. De inzendingen worden door een onafhankelijke jury beoordeeld op vijf criteria: functionaliteit, materiaal, vormgeving, ergonomie en respect. Een Erkenning Goed Industrieel Ontwerp laat zien, dat een product behoort tot het beste wat Nederland op het gebied van industrial design te bieden heeft.
Dit jaar kregen 31 inzendingen het predikaat Goed Industrieel Ontwerp. Fulpra werd naast deze erkenning samen met 16 andere inzendingen genomineerd voor de Special Awards: een speciale onderscheiding voor producten die als beste het volledige en veelzijdige verhaal van ‘goed industrieel ontwerp’ vertellen. “Natuurlijk zijn we heel blij met de Erkenning Goed Industrieel Ontwerp en de nominatie voor de Special Awards”, zegt Michel van Eijnatten, mede-oprichter van Fulpra. “Het is een mooie bevestiging van het keiharde werk dat wij met hele team dag in dag uit doen.” Dat beaamt compagnon en initiatiefnemer Niels Markvoort: “Er is samen met ontwikkelpartner Dynteq veel tijd in het ontwerp en de functionele ontwikkeling van de vrachtfiets gestoken. En zeker de RDW-goedkeuring is een intensief proces, waarvoor nogal wat (test)procedures doorlopen moesten worden. Uiteindelijk heeft dat werk geresulteerd in de enige Europese goedkeuring voor een vrachtfiets in de L1e-A categorie voor lichte elektrische voertuigen. De Fulpra L1 is uniek met zijn robuuste constructie, zijn laadruimte van 3.000 liter (goed voor twee standaard rolcontainers) en het vermogen van 1.000 Watt, waarmee gemakkelijk een lading tot 350 kilo vervoerd kan worden.”
Ook aan de gebruiksvriendelijkheid en de ergonomie van de vrachtfiets is veel aandacht besteed. De fiets is met het oog op een ideale fietshouding ontworpen voor berijders met een lengte tussen de 1,65 en 1,95 meter en heeft dankzij het grote vermogen en het tiltmechanisme zeer goede rij-eigenschappen. Dankzij de rijgoten kunnen gemakkelijk twee standaard rolcontainers in en uit de laadruimte gereden worden en dankzij de schuifdeuren rondom de laadruimte kan de bestuurder zonder te bukken vanuit elke positie bij de lading.
‘Door het dichtslibben van de binnensteden door de stroom van bestelwagens van koeriersdiensten is het bedenken van innovatieve vervoersconcepten hoogst noodzakelijk. Ontwerpbureau Dynteq ontwikkelde daarom voor Fulpra de L1 elektrische vrachtfiets. In de vrachtruimte van 3 kuub passen twee standaard rolcontainers. Met maar liefst vijf deuren is de Fulpra L1 van alle kanten bereikbaar. Met zijn smalle profiel en neigconstructie kan de vrachtfiets probleemloos door de nauwe straten van historische steden manoeuvreren”, zo oordeelt het juryrapport.
De ontwerpen, die dit jaar de Erkenning Goed Industrieel Ontwerp kregen, zijn momenteel te bewonderen tijdens de tentoonstelling van de Dutch Design Week (DDW) in het Klokgebouw van de Dutch Design Week in Eindhoven.