Nieuwe bakfietsproducenten op het International Cargo Bike Festival

banner met de tekst International Cargo Bike Festival en ICF logo's
ICBF2023. Foto: Tom Parr

Bedrijfsleider Martin Seißler en projectmanagers Eileen Niehaus en Gabriele Commisso van cargobike.jetzt uit Berlijn bezochten op 24-26 november het International Cargo Bike Festival (ICBF) in de RAI Amsterdam en zij schreven dit verslag.

We waren verrast door het feit dat het ICBF dit jaar georganiseerd werd samen met de elektrische autobeurs Fully Charged LIVE Europe. Zo stonden er in Hal 12 grote en kleine elektrische auto’s, terwijl in Hal 11 vooral bak- en vrachtfiets-exposanten opgesteld stonden en het podiumgedeelte ingericht was.

Jos Sluijsmans, organisator van het ICBF, sprak de hoop uit dat deze samenwerking ook andere doelgroepen zou kunnen overtuigen van het praktisch gebruik van bakfietsen, of zoals hij zegt in het vernieuwde festivalmagazine ‘Carrier’ “klanten stelen van elektrische auto’s”. Toegegeven: een ongewone setting, maar toch waren we enthousiast. Omdat we veel nieuwe fabrikanten hebben leren kennen en niet alleen uit Europa. Het Indiase bedrijf RevolGo, dat nog maar zes maanden bestaat, presenteerde zijn Longjohn, die volledig in India is ontwikkeld en gebouwd. En de Italiaanse fabrikant Trikego en Mastiff uit Hongarije zijn ook van plan de Nederlandse en Duitse markt te betreden – ze hebben ons al overtuigd.

Amartya Raj van Revolgo uit India. Foto: Eileen Niehaus
Eileen in de bakfiets bij Francesco Casoli van Trikego uit Italië. Trikego is 100% ‘made in Italy’, verkrijgbaar in meer dan 45 kleuren en veel verschillende structuren. Zowel het rijden als het rijden waren “picobello”.
Mastiff uit Hongarije presenteert met trots de bakfietsen. Op hun website schrijven ze ‘born to work: een bakfiets speciaal ontworpen voor het werk’, maar ze hebben ook bakfietsen voor kindervervoer. Foto: Eileen Niehaus

 

 

 

 

 

 

 

 

4Wieler uit Nederland. 4Wieler rijdt ondanks de vier wielen bijna als een “normale” fiets. Foto: Eileen Niehaus

De Nederlandse fabrikant 4Wieler biedt een vierwielfiets aan die ook grotere ladingen kan vervoeren. De fiets is erg stabiel en rijdt zeer comfortabel – perfect voor mensen die het moeilijker vinden om hun evenwicht te bewaren op de fiets of die het gewoon comfortabeler vinden.

De ondernemer Senol Yasar van KFZ Technik Yasar uit Fürstenfeldbruck in Beieren presenteerde zijn nieuwe idee van een ‘voorhangbak’, waarvoor hij al een patent heeft vastgelegd. De “Snappy” is een ‘bak op wielen’ die voor de fiets wordt geschoven. Hiervoor wordt het voorwiel in de ‘voorhanger’ gestoken. Uit onze test blijkt dat de fiets goed door de bochten rijdt; je moet er gewoon aan wennen. Senol, automonteur van beroep, demonstreert de rijstijl in een YouTube-video.

Snappy/Kfz Technik Yasar uit Duitsland. Foto: Eileen Niehaus

Met de aanhanger / ‘voorhanger’ kunnen kinderen en ladingen worden vervoerd. Het voordeel is volgens de uitvinder dat de chauffeur kan zien welke goederen vervoerd worden en dat de voorhangwagen slechts 15 kilo weegt en dus mee de woning/kelder in gedragen kan worden. Bijna elke fiets kan in het rek worden “vastgeklikt”. Volgens de uitvinder wordt het speciaal voor dit doel uitgevonden remsysteem het “actieve vertragingsremsysteem” genoemd. De remkracht van het voorwiel van de fiets wordt als het ware overgebracht naar de “Snappy”. De trailer is nog een prototype, maar ze zijn momenteel op zoek naar een bedrijf dat net zo overtuigd is van het idee als hij zelf en de productie overneemt. Absoluut een eyecatcher!

Er komt ook iets nieuws uit het noorden van Duitsland: de Hamburgse fabrikant Avnson presenteert een opvouwbare bakfiets: de Urbanox. Het basissilhouet is zelfs smaller dan bij andere Long-Johns. Foto: Eileen Niehaus
Avnson uit Duitsland Volgens de fabrikant kan de opgevouwen bakfiets zelfs in de trein of in de kofferbak worden vervoerd. Foto: Eileen Niehaus

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nüwiel uit Duitsland met Eileen op de fiets.

Ook uit Hamburg: de zelfdragende heavy duty trailer van Nüwiel, dat al drie jaar bestaat. Pakketbezorger UPS maakt er gebruik van en bij IKEA zijn ze te leen voor meubeltransport. Bpost in België heeft al 400 aanhangers van Nüwiel in gebruik.

 

 

Rethink uit Duitsland. Foto: Eileen Niehaus

De fabrikant Rethink uit Dresden produceert e-bikes van hout met PEFC-certificering. Zij waren op het ICBF met één e-bike en twee bakfietsmodellen. Rethink wil de mobiliteitstransitie aanjagen met regionale, duurzame en emissievrije e-bakfietsen. Ze recyclen zelfs oude binnenbanden en maken er fietstassen van.

 

Hypabox uit Keulen, Duitsland

 

De fabrikant van boxen,  Hypabox (voorheen Hivebox), produceert al enkele jaren boxen voor diverse bak- en vrachtfietsen en aanhangers. Het vriendelijke Hypabox-team uit Keulen vertrouwt op recycleerbare ‘honingraatpanelen’, die er ook voor zorgen dat de boxen tegelijkertijd licht en duurzaam zijn.

 

Cargobike.jetz verzamelde niet alleen informatie, maar deelde ook ervaringen op het festivalpodium. Managing director Martin Seißler gaf een presentatie over ons ‘flottes Gewerbe’-project, dat gemeenten ondersteunt om lokale bedrijven op proefbasis te laten overstappen op bakfietsen. Ook besprak hij in een paneldiscussie op het Fully Charged podium het onderwerp “Wat kunnen verschillende landen ons leren over de groei van bakfietsen?” met Karina Agakhanova van CargoCult (Oekraïne), Valerie Labi van Wahu Mobility (Ghana) en Amartya Raj van RevolGo (India).

Martin Seißler van cargobike.jetz tijdens zijn presentatie over het eigen ‘flottes Gewerbe’-project, dat bedoeld is om het voor ondernemers gemakkelijker te maken om over te stappen op bakfietsen. Foto: Eileen Niehaus
Paneldiscussie “Wat kunnen verschillende landen ons leren over de groei van bakfietsen?” – Inbreng uit Oekraïne, Ghana, India en Duitsland, Foto: Tom Parr/ICBF

 

 

 

 

 

 

 

 

De laatste dag van het festival begon met een bakfietsparade van de RAI naar de binnenstad van Amsterdam – de muzikale omlijsting werd verzorgd door, hoe kan het ook anders, een ‘cargo bike sound system’. Niet alleen festivalgasten maar ook een aantal exposanten namen ondanks de regen deel. Uiteindelijk zijn we allemaal (bak)fietsliefhebbers.

Cargobike parade Wheelie – ook mogelijk met bakfiets / Foto: Cyril Chermin
Geluidssysteem voor bakfietsen. Foto: Cyril Chermin

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ICBF 2023, 24e-26e november 2023 RAI Amsterdam cargobikefestival.com

Exposantenlijst

Carrier

Dit verslag is oorspronkelijk op 29 november in het Duits gepubliceerd op de website van cargobike.jetzt