Verkoopcijfers bak- en vrachtfietsen in 2022

Begin mei publiceerde de RAI Vereniging de “Kerncijfers Auto & Mobiliteit en Tweewielers 2023”. Jaarlijks worden deze kerncijfers uitgegeven door Stichting BOVAG-RAI Automobiliteit waarmee de Nederlandse markt voor personen- en bedrijfswagens en tweewielers in beeld worden gebracht.

In de kerncijfers over de verkoop van tweewielers is het niet direct duidelijk in welke categorie (elektrische) bak- en vrachtfietsen vallen en wat de verkoopcijfers voor deze fietsen zijn.

Op mijn vragen hiernaar antwoordde de RAI Vereniging dat elektrische bakfietsen in de categorie ‘e-bikes’ vallen en dat er 8.901 cargobikes zijn verkocht in 2022. Gewone bakfietsen vallen in de categorie ‘overig’. De RAI Vereniging weet niet hoeveel er daar van zijn verkocht. De verkoopcijfers zijn gebaseerd op een representatieve steekproef van alle fietswinkels in Nederland, ongeacht of ze bij een branche-organisatie zijn aangesloten. De onderzoeksgegevens zijn afkomstig van marktonderzoekbureau GfK.

Het aantal van 8.901 verkochte elektrische bakfietsen is erg laag in vergelijking met de verkoop in bijvoorbeeld Duitsland. In 2022 werden in Duitsland volgens de ZIV (Zweirad Industrie Verband) 212.800 bakfietsen verkocht.

Dit kan deels verklaard worden door het feit dat Duitsland nog een inhaalslag te maken heeft ten opzichte van Nederland. Ook zal meespelen dat er interessante subsidieregelingen voor de aanschaf van bakfietsen zijn in Duitsland.

Bovendien speelt ook een rol dat in Duitsland zogenaamde ‘longtails’ (fietsen met een verlengde achterdrager) en bezorgfietsen als ‘Lastenrad’ meegeteld worden. In Nederland is een ‘bakfiets’ een fiets met een bak voor of achter. En meer neutrale term, waar zowel bak- en vrachtfietsen onder vallen als ook longtails en bezorgfietsen, is ‘transportfiets’.

Het blijft, laten we zeggen ‘apart’, dat we in Nederland geen harde verkoopcijfers hebben van bak- en vrachtfietsen. Navraag bij de verschillende bakfietsproducenten heeft uitgewezen dat ook bij hen een sterke indruk bestaat dat de verkoopcijfers die de RAI Vereniging hanteert ver onder de daadwerkelijke cijfers liggen. Op basis van de verstrekte gegevens in combinatie met het geschatte marktaandeel van de verschillende producenten, kom ik tot de conclusie dat het aantal verkochte cargobikes in 2022 in Nederland rond de 40.000 ligt en als we longtails en bezorgfietsen meetellen nog wel 10.000 stuks erbij.

Verkoopcijfers van bak- en vrachtfietsen voor 2022 in andere landen zijn: België 9.585, Verenigd Koninkrijk 10.000 en Frankrijk 33.000.

Er zijn in Nederland ruim dertig producenten van bak- en vrachtfietsen.

Daarnaast zijn er ook nog vele tientallen buitenlandse bedrijven actief op de Nederlandse markt. Sommige bedrijven produceren uitsluitend voor de particuliere markt, anderen uitsluitend voor de zakelijke markt en veel bedrijven produceren zowel voor particulieren als voor zakelijke gebruikers.

Een overzicht van vrijwel alle in Europa verkrijgbare bak- en vrachtfietsen staat op de website ‘Cargo Bike Guide

Eén ding moge duidelijk zijn: als we meer mensen willen overtuigen om van vervuilende transportmiddelen over te stappen op bak- en vrachtfietsen, dan is goede communicatie essentieel. Heldere, transparante verkoopcijfers horen daarbij en daar blijven we ons voor inzetten.