Vrijdag 11 en zaterdag 12 december 2015
We need your help to solve one of the biggest problems of the busiest hotspot in Gelderland: the traffic in Heijendaal
Are you a designer, developer, creative thinker or do you have a superpower? And do you want to help make Heijendaal a better and smarter community by working on creative ideas with the potential to make a big splash?
Then join us on December 11 and 12 for a 24 hour hackathon where we will provide all the data for you to come up with great ideas to solve the problem of traffic in this part of the city of Nijmegen. Participation is free of cost. Work will be made under a creative commons – Non Commercial license.
Zo luidt de oproep voor de Mobihack Heyendaal.
Door verschillende personen en instanties werd ik gevraagd hieraan mee te doen.
Ik kan vrijdag en zaterdag niet deelnemen aan de Mobihack, maar ik heb er natuurlijk wel ideeën over. Daarom hieronder een aantal opmerkingen en suggesties.
Het is altijd goed meer in te zetten op fietsgebruik en dit te faciliteren. De fiets is schoon, licht, goedkoop en neemt weinig ruimte in.
Daarnaast stimuleren van OV en spreiding van aankomsten en ontmoedigen van autogebruik. Dat geldt nadrukkelijk voor automobilisten die alleen rijden. In de ochtendspits op de Heyendaalseweg rijdt 95% van de automobilisten alleen. PR & Marketing actie op alleenrijdende automobilisten, die aangeeft dat dit toch eigenlijk niet meer kan in 2015. De Transferia in Ressen en Neerbosch/Lindenholt zijn niet voor niets aangelegd. De auto zorgt voor buitensporig veel ruimtegebruik, zowel rijdend als stilstaand (parkeerruimte), CO2 uitstoot, NOx en fijnstof.
Ik vind dat de potentie van het ontwikkelen van innovatieve apps e.d. om fietsgebruik te stimuleren in het algemeen schromelijk overschat wordt. Er zijn al heel veel goede apps om fietsgebruik en andere vormen van mobiliteit te stimuleren. Om er maar een paar te noemen: Ring-Ring, Fietsen Scoort, Toury, Bike Buddy, B-Track-B, etc. Het gaat om gebruik en implementatie. Nog meer apps en nog meer games maken de versplintering alleen maar groter, terwijl ze vaak niet meer zoveel toevoegen.
De mensenstromen op Campus Heyendaal kunnen gespreid worden door meer avondcolleges te geven. Op buitenlandse universiteiten is het heel normaal om tot 22.00 uur colleges te volgen. Hier is het na 18.00 uur al vrij stil op de campus. Meer avondcolleges zou de spits behoorlijk kunnen doen afnemen.
Een ingrijpende maatregel die veel resultaat zou opleveren is het doortrekken van de perrons van station Heyendaal onder de Heyendaalseweg door, zodat studenten en medewerkers van de Beta-faculteiten en Mercator-gebouwen helemaal niet meer op de Heyendaalseweg hoeven te komen. Een tweede traverse voor voetgangers en fietsers vanaf studentencomplex Hoogeveldt naar de Beta-faculteiten zou helemaal goed zijn. Daarmee zouden ook de bezoekers van Heyendaal vanuit het hele oostelijk deel van Nijmegen niet meer gebruik hoeven te maken van de Heyendaalseweg en daarmee het verkeer ontlasten. Dit zou ook een nieuwe route worden voor Gymnasion en Erasmusgebouw.
Campus Heyendaal zou ook een zero emission zone kunnen worden om fossiel autoverkeer te ontmoedigen of helemaal niet toe te staan. Met eenrichtingsverkeer op de Heyendaalseweg zou het autoverkeer ook afnemen.
Voor nieuwe studenten en medewerkers kunnen ‘ideale’ fietsroutes aangegeven worden met keuze naar snelste, kortste, mooiste, schoonste. Met videoregistratie van CYCLODEO kunnen de routes virtueel verkend worden.
Mooie, leuke, gezellige fietsparkeerplaatsen en systemen kunnen het fietsen aantrekkelijker maken; creatief fietsparkeren! Of wat te denken van een eigen Heyendaal-fiets, als bedrijfsfiets, campusfiets en/of deelfiets (Calllock, GoBike).
Als je met de fiets naar Heyendaal komt, kun je gebruik maken van fietskoeriersdiensten om boodschappen die je anders met de auto zou gaan halen, op je werk of thuis te laten bezorgen. Of deelbakfietsen, zodat je ze zelf kunt halen.
De fietsenstalling van het Radboudumc op het Geert Grooteplein heeft een interne fietsenmaker. Dat zou op meer plaatsen op de campus kunnen, zodat je fiets gemaakt wordt tijdens werk of college. Er kunnen ook werkplekken komen, waar je zelf je fiets kunt onderhouden/repareren (bikekitchen, bike fix station).
Overigens is creatief (mee)denken over dit soort situaties ook mijn werk
Jos Sluijsmans, Fietsdiensten.nl, e-mail: info (at) fietsdiensten.nl, mob.: 06 30 01 48 01
Wat een Prachtig plan!
Mag ik eraan toevoegen dat ze op het VU ziekenhuis in Amsterdam, de CT/MRI-scans en consulten ook in de avond-uren doen, niet alleen vanwege de overvolle parkeergarages en verkeersproblemen, maar ook omdat de meeste patienten overdag gewoonweg moeten werken.
Ook is het perron van de METRO extra lang, zodat de weg naar de VU (Universiteit) makkelijker te lopen is? Er is (toen ik daar studeerde) een verlenging van het perron gemaakt en een extra trappen richting de universiteit, Het is een stukje lopen, maar het is heerlijk, zoń voetgangers-route zonder kruisend verkeer. Ook veel efficienter voor de studenten.
(De VU ging wel om 20u dicht (de meeste gebouwen) ook ivm veiligheid. (toen ik studeerde: dat was wel ca 7 jaar geleden). Ik herinner me nog dat ik veel colleges opnam met mp3 speler. Zo kon ik ongelimiteerd veel hoorcolleges tegelijkertijd volgen, en dat deed ik dan ook met volle teugen, colleges van allerlei opleidingen : ) Ik hoopte dat ooit de Universiteiten ze zelf online zouden zetten, zodat de hele wereld een stukje slimmer kon worden. Ik spiek nog steeds elke paar jaar op YouTube of dat al gebeurt.. maar helaas.
ik ga zeker je apps even Googlen, leuk!!
De eerste Mobihack hackaton in Nijmegen was een groot succes.
http://www.emerce.nl/wire/eerste-mobihack-hackathon-in-nijmegen-groot-succes