Terwijl de organisatoren van het International Cargo Bike Festival, Jos Sluijsmans en Tom Parr, eind september deelnamen aan het ‘2o Encontro Carioca de Bicicletas de Carga’ (Tweede Cargo Bike Meeting in Rio), bleven de aanmeldingen voor het ICBF op 24-26 november in de RAI Amsterdam binnenkomen. Met de registratie van een delegatie van vijf bedrijven uit India zit het ICBF al bijna vol.
Met de samenwerking met Fully Charged LIVE Europe is het International Cargo Bike Festival een nieuwe weg ingeslagen. Fully Charged LIVE is in eerste instantie gericht op de consumentenmarkt en dan ook nog vooral op elektrisch rijden en home-energy. Voor Fully Charged is het ICBF een goede manier de zakelijke fiets- en bakfietsmarkt te betrekken bij het evenement. Behalve bakfietsproducenten sluiten ook e-bike- en andere producenten uit de ‘velomotive’ sector aan, zoals Tenways, byAr, GoCycle, Lemmo en Brekr. De vloercapaciteit in de RAI Amsterdam is ten opzichte van vorig jaar uitgebreid van 10.000 vierkante meter naar 30.000 vierkante meter en er worden van 24 tot 26 november 15.000 tot 20.000 bezoekers verwacht.
Exposanten
Zoals al aangekondigd verloopt de aanmelding van exposanten boven verwachting. De organisatie kijkt naar mogelijkheden om de expositieruimte uit te breiden. Bedrijven kunnen zich nog steeds aanmelden als exposant voor het ICBF. Indien nodig worden ze op een reservelijst geplaatst en krijgen ze snel te horen wanneer er weer plek is.
Naast belangrijke Nederlandse fabrikanten als Fulpra, Cargo Cycling, GoLo en Bakfiets.nl zijn er weer veel buitenlandse exposanten aanwezig. Bedrijven uit China en Taiwan melden zich, maar ook de gebruikelijke spelers uit Europa zijn er weer bij. De komst van RevolGo, de eerste bakfietsproducent uit India ooit op het ICBF, was al erg verheugend en nu sluiten zich daar nog vier of vijf andere Indiase bedrijven bij aan. Hun komst wordt ondersteund door de Indiase overheid. Ook uit Hongarije is er dit jaar voor het eerst een exposant, bakfietsproducent Mastiff. Een aparte vermelding verdient de Amsterdamse bakfietsspecialist Dr.Beyk, die een zestal merken zal presenteren, waaronder de Deense Larry vs Harry en Black Iron Horse.
Wat verder opvalt is de deelname van bedrijven die met specifieke producten inspelen op de groeiende cargobikemarkt, zoals producenten van bepaalde onderdelen, elektromotoren en accu’s, en softwareontwikkelaars.
Daarnaast doen ook de Dutch Cycling Embassy (DCE) en RVO weer mee met een stand. Zij presenteren zich vaak uitdrukkelijk in het buitenland op grote fietsevenementen, maar het is ook belangrijk dat ze deelnemen aan internationale evenementen in Nederland, zoals het ICBF, waar zoveel buitenlandse bedrijven en bezoekers naartoe komen. De buitenlandse deelnemers en bezoekers komen niet alleen vanwege het ICBF, maar ook om de Nederlandse fietscultuur en het Nederlandse fietsklimaat te ervaren.
Lezingen
Tijdens het lezingenprogramma worden verschillende landelijke en internationale onderzoeken gepresenteerd. ROM Utrecht en Amsterdam Trade & Innovate houden samen met RVO en het ministerie van I&W hun jaarlijkse Internationale Themadagen Duurzame Mobiliteit op het ICBF. Vertegenwoordigers van cycle logistics federations uit België, Frankrijk, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Spanje en Italië komen samen op het ICBF om Europese ontwikkelingen in de fietslogistiek te bespreken.
De European Cyclists’ Federation, de Dutch Cycling Embassy en de Fietsersbond zullen informatie geven over de recent door de Europese Commissie voorgestelde European Declaration on Cycling en hun visie op de betekenis daarvan voor fietsontwikkelingen.
De komst van verschillende sprekers uit Afrikaanse landen en bijvoorbeeld uit Kyiv is nog niet helemaal zeker, vanwege de lange procedures van visa-aanvragen.
Ruim tien jaar ICBF
Het ICBF is in 2012 begonnen als een reactie op het toenemende bakfietsgebruik door particulieren voor met name het vervoer voor kinderen. Met zijn achtergrond als fietskoerier wilde Jos Sluijsmans laten zien dat bakfietsen ook heel goed ingezet kunnen worden voor zakelijk gebruik; voor bezorgingen in de binnenstad en voor allerlei andere diensten. Het ICBF was altijd B2B gericht en wist daarmee veel innovatieve, internationale deelnemers te trekken. Nu, ruim tien jaar later, is voor iedereen duidelijk dat bak- en vrachtfietsen een niet meer weg te denken rol spelen in de moderne stadslogistiek en een realistisch alternatief zijn voor auto’s en bestelbusjes.
In het buitenland was de ontwikkeling eerder andersom. Bakfietsgebruik werd vooral zakelijk ingezet bij pakketbezorging, en van daaruit groeide bij particulieren de behoefte om bakfietsen te gebruiken voor privégebruik. Nu bij het ICBF2023 in de RAI Amsterdam en in samenwerking met Fully Charged LIVE Europe komen bakfietsen voor zakelijk gebruik en voor particulier gebruik weer samen.
Exposantenoverzicht
Klik H I E R voor het overzicht van exposanten.
Met de code ICBF20 krijg je 20% korting op een toegangskaartje voor het ICBF én Fully Charged LIVE Europe!