Naar aanleiding van het feit dat de lijnbussen niet langer door de Burchtstraat rijden heeft gemeente Nijmegen besloten onderzoek te laten uitvoeren naar de mogelijkheden die fietstaxi’s zouden kunnen spelen in het opvangen van dit bereikbaarheidsverlies. Fietstaxi’s zijn er in allerlei vormen en maten (zie ook artikel ‘Geen bussen meer in de Burchtstraat’, maar de meest voorkomende varianten hebben vooral wat weg van een riksja zoals bekend uit Azië, aangedreven met trappers en een elektromotor ter ondersteuning. In verschillende andere Nederlandse steden rijden al fietstaxi’s. Hier vervullen ze vaak een combinatie van functies. Ze rijden rond als ’traditionele’ taxi, maar veelal worden ze ook ingehuurd voor feesten of toeristische uitjes, of worden ze gebruikt voor vervoer van specifieke doelgroepen (bijvoorbeeld klanten heen en weer pendelen tussen een ov-halte en eindbestemming, of mindervaliden van hun woning naar een bestemming in de buurt en terug). Voordelen van het inzetten van fietstaxi’s voor dit soort bewegingen ten opzichte van auto’s en OV liggen in het feit dat ze geen uitstoot hebben en minder ruimte innemen en meer mogelijkheden tot interactie met de omgeving bieden.
Lentekracht en Fietsdiensten.nl hebben het haalbaarheidsonderzoek uitgevoerd en het onderzoekverslag is hier te lezen:
Eindrapportage Haalbaarheidsonderzoek Fietstaxi Nijmegen
‘Met de fietstaxi kan Esther eindelijk weer eens op pad’ De Gelderlander, september 2018