Cargo bikes in de logistiek: een realistisch verdienmodel

Toekomstbestendig, flexibel en efficiënt

Door Tom Parr, medeorganisator van het International Cargo Bike Festival

Vertaling Jos Sluijsmans

 

Photo: Shift Delivery

Verkeersstromen blijven groeien in de binnensteden, deels als gevolg van bezorgingen door de groei van e-commerce door de coronacrisis. Daarom zijn bedrijven op zoek naar de ‘silver bullet’ in de stadslogistiek. Maar stonden we er misschien al de hele tijd met onze neus bovenop?

 

 

 

Wij denken van wel. Jos Sluijsmans (initiatiefnemer en directeur van het International Cargo Bike Festival) en ik, Tom Parr, hebben op 31 december 2019 de jaren 2020 uitgeroepen tot Decade of the Cargo Bike. Op dit moment staat het gebruik van bak- en vrachtfietsen in de stadslogistiek op het punt definitief door te breken. Dat gebeurt niet alleen in de bekende Noord-Europese bakfietslanden als Nederland en Denemarken, maar ook in landen als Duitsland, Frankrijk en Canada. Verkopen rijzen de pan uit: producenten spreken van een groei van meer dan 50% , ondanks de coronacrisis. In weerwil van die enorme potentie zien veel mensen cargo bikes echter nog steeds als een vreemde eend in de bijt, als een nicheproduct.

 

Verdienmodel

De praktijk laat zien dat er een duidelijk verdienmodel is voor fietslogistiek. De afgelopen jaren hebben bedrijven als Fedex, DHL, UPS, Amazon, DB Schenker, DPD, GLS en Hermes allemaal bak- en vrachtfietsen toegevoegd aan hun vloot. Over de hele wereld worden cargo bikes gebruikt door ondernemingen en organisaties van verschillende aard en omvang. Laten we eens kijken naar hoe dat zo gekomen is.

 

Ze zijn sneller

Steeds weer blijkt in de praktijk dat bak- en vrachtfietsen in de binnensteden sneller kunnen zijn dan bestelbusjes. Data van een ‘cycle logistics hub’ die is opgezet in het autoverslaafde  Sydney in 2016 laten zien dat de bakfiets een derde minder kilometers aflegde dan busjes, waarbij bedrijven de helft van de tijd kwijt waren voor hun bezorgronde op het bedrijventerrein.

Photo: e-cargobikes.com

Hoe werkt dat? Bakfietsen zijn handiger, ze kunnen fietspaden gebruiken, kortere routes binnendoor nemen en makkelijker overal parkeren. Bestelbusjes staan drie keer langer op één plek geparkeerd dan bakfietsen. En terwijl fietskoeriers nauwelijks nog hoeven te lopen, omdat ze vrijwel tot aan de deur kunnen rijden, moeten bezorgers met een busje ongeveer een derde van het totaal aantal kilometers dat ze afleggen op een dag lopen. In Sydney is het kennelijk makkelijker om ergens te parkeren en de bezorgingen lopend te doen, dan rond te rijden en voortdurend te moeten zoeken naar plek om te parkeren.

 

Ze zijn energie-efficiënt

Een onderzoek van Velove Bikes en het Zweedse Energie Agentschap laat zien dat e-cargo bikes 94% minder energie verbruiken dan elektrische bestelauto’s voor dezelfde bezorgingen. Inderdaad: 94% minder. Het gewicht is daarbij een duidelijke factor. De elektrische bestelauto, een Nissan e-NV200, is ongeveer zeventien keer zwaarder dan de elektrische vrachtfiets. En evenals in Sydney is de route ook van belang. E-cargo bikes kunnen veel kortere routes nemen dan bestelbusjes.

Photo: Velove

 

Kleine voetafdruk

De lezers van Urban Mobility Daily zijn ongetwijfeld bekend met de milieuvoordelen van lage- of zero-emissievoertuigen, zoals bak- en vrachtfietsen. In het hierboven aangehaalde Zweedse onderzoek is de CO2-uitstoot van de productie van de voertuigen niet meegenomen. Maar voor de productie van elektrische bakfietsen is de uitstoot veel lager dan voor bezorgbusjes, omdat er veel minder materiaal wordt gebruikt.

 

Photo: Babboe Pro

Ook met betrekking tot de luchtkwaliteit wordt het steeds duidelijker dat de uitlaat niet het enige probleem is.  Fijnstof afkomstig van slijtage van het asfalt, de banden en de remmen kan een zeer negatief effect hebben op de luchtkwaliteit in de stad; er is zelfs vervuiling door microplastics in zee aangetoond. Simpelweg fossiele brandstofauto’s vervangen door elektrische biedt hiervoor geen oplossing.

 

Natuurlijk hebben ook bak- en vrachtfietsen op beide punten milieu-impact, maar door het lagere gewicht en de lagere snelheid is hun ecologische voetafdruk beduidend kleiner.

 

Uitstekend logistiek middel

Met het oog op kosten en impact op het milieu scoren bakfietsen dus goed, maar dat is nog niet alles. Afhankelijk van waar je woont, wordt de aanschaf van bak- en vrachtfietsen nu vaak ondersteund door subsidieregelingen van plaatselijke, regionale of landelijke overheden. Wereldwijd zien stadsbestuurders immers dat de fiets niet alleen als middel voor personenvervoer, maar ook als logistiek middel (cycle logistics) een belangrijke bijdrage kan leveren aan het verbeteren van de leefkwaliteit in de stad. Als je binnensteden afsluit voor voertuigen die op fossiele brandstof rijden, dan staat de cargo bike klaar om de stadslogistiek toch te laten doorstromen.

 

Stadshubs helpen

De ster van de bakfiets is rijzend, maar het gaat niet zonder slag of stoot. Ondernemingen en organisaties moeten flexibel zijn en zich aanpassen om bakfietsen in te kunnen zetten op een manier die past bij hun doelstellingen. Kleine logistieke stadshubs, voor het vervoer op de eerste en laatste kilometers, helpen daarbij. Samen met bak- en vrachtfietsen zorgen zij voor de totstandkoming van een slagvaardig businessmodel dat recht doet aan de moderne stad, zowel nu als in de toekomst.

 

Photo: AsasarA

The Decade of the Cargo Bike

Nu we noodgedwongen onze positie moeten bepalen in het nieuwe normaal, zijn veel mensen op zoek naar de ‘silver bullet’ in de stadslogistiek. Cargo bikes hebben zich in de praktijk van nu bewezen. Wie nu, proactief, in cargo bikes investeert, verdient dat dubbel en dwars terug. Iedereen die op zoek is naar een mobiliteitsoplossing moet pedal power serieus overwegen. De eenvoudige bakfiets is veel krachtiger dan-ie eruitziet!

 

 

ICBF en Autonomy Digital, voor nog meer pedal power

Het ICBF is in 2020 een samenwerking aangegaan met Autonomy Digital om de bakfiets de plek te geven waar hij thuishoort, namelijk hoog op de mobiliteitsagenda. De bakfiets is immers aantoonbaar toekomstbestendig en flexibel, en bovendien energie- én kostenefficiënt.

 

Meer weten? Doe dan mee met Autonomy Digital, op 4 en 5 november 2020.

 

https://www.autonomy.paris/en/autonomy-digital/

www.cargobikefestival.com

https://twitter.com/cargobikefest

https://www.linkedin.com/company/cargobikefest/

https://www.facebook.com/cargobikefest/

https://www.instagram.com/cargobikefest/